Laadpalen zijn hard op weg om slimmer te worden en niet alleen in de zin van sneller opladen. Stel je voor: je komt thuis, sluit je auto aan, en in plaats van simpelweg ‘opladen maar’, wacht je laadpaal geduldig tot de stroom goedkoper is. Zo bespaar jij op je kosten en wordt het elektriciteitsnetwerk ontzien tijdens de piekmomenten. Klinkt als toekomstmuziek? Nee hoor, dit is precies wat slim laden doet. Het regelt jouw energieverbruik en zorgt ervoor dat je auto tegen het laagste tarief opgeladen wordt. En met zonnepanelen op je dak kun je zelfs je eigen zonne-energie opslaan in je auto – zo rij je niet alleen goedkoop, maar ook nog eens duurzaam!
Hoe werkt een slimme laadpaal?
Dus, hoe werkt dat dan in de praktijk? Laten we zeggen dat je rond zes uur ‘s avonds je auto aan de laadpaal hangt en acht uur nodig hebt om de accu vol te krijgen. Een ‘gewone’ laadpaal zou direct beginnen en je accu om twee uur ‘s nachts vol hebben. Maar een slimme laadpaal wacht geduldig tot het daltarief ingaat, bijvoorbeeld vanaf elf uur ‘s avonds. Zo gebruikt hij alleen de goedkopere uren om op te laden, en je bespaart op de elektriciteitsrekening zonder een druppel energie teveel te verbruiken. Ook het elektriciteitsnet profiteert: door de stroomvraag tijdens de avondpiek te vermijden, draag je bij aan een stabieler netwerk.
Wel of geen laadpas?
Een laadpas kan handig zijn, maar is niet altijd nodig. Laten we de voor- en nadelen bespreken en kijken naar alternatieven.
Voordelen van een laadpas
- Flexibiliteit: Met een laadpas kun je bij allerlei oplaadpunten terecht, zonder gedoe met contracten.
- Kostencontrole: Je krijgt inzicht in wat elke laadsessie je kost.
- Breed bereik: Veel laadpassen werken bij meerdere netwerken, waardoor je bijna overal kunt laden.
- Extra opties: Apps van sommige leveranciers helpen je bij het vinden van laadpunten, controleren van beschikbaarheid en het bijhouden van je laadhistorie.
- Geen verplichtingen: Stoppen met je laadpas? Geen probleem, vaak zonder extra kosten.
- Identificatie: De laadpas koppelt jouw sessie aan je account, zodat de kosten direct worden gefactureerd.
Nadelen van een laadpas
- Kosten: Sommige laadpassen brengen abonnementskosten in rekening of rekenen hogere tarieven.
- Afhankelijkheid: Je bent afhankelijk van de beschikbaarheid en compatibiliteit van de laadpunten.
- Onhandig beheer: Als je meerdere laadpassen gebruikt, kan dat onoverzichtelijk worden.
Alternatieven voor een laadpas
- Thuisladen: Met een eigen laadpaal hoef je geen laadpas te gebruiken. Slimme oplossingen combineren laden zelfs met zonnepanelen en thuisbatterijen.
- Directe betaling: Bij veel snellaadstations kun je ook betalen met een app, pinpas of creditcard.
- Smartphone-apps: Sommige aanbieders vervangen de laadpas door een app waarmee je alles regelt.
- Slimme netwerken: Bij systemen met gedeelde laadplekken is een laadpas vaak niet nodig.
Overweeg ook slimme laadpalen
Als je thuis of op werk een laadpaal wilt plaatsen, zijn er verschillende merken die slimme laadoplossingen bieden:
- Zappi: Slim laden, inclusief koppeling met zonnepanelen en batterijen.
- Alfen: Innovatieve laadstations met technologie die stroomverbruik optimaal verdeelt.
- Wallbox: Gebruiksvriendelijke laadpalen voor thuis en zakelijk gebruik.
- Alpha ESS: Combineren energieopslag en laadoplossingen voor maximale efficiëntie.
Een laadpas kan handig zijn, maar het hangt van jouw situatie af of je er echt een nodig hebt. Overweeg vooral thuisladen voor ultieme controle en gemak!
Slimme laadpaal en zonnepanelen: de perfecte combi
Als je zonnepanelen hebt, wordt een slimme laadpaal nog interessanter. Je kunt instellen dat de laadpaal zoveel mogelijk zonne-energie gebruikt om je auto op te laden. Via een app kun je precies aangeven wanneer je auto vol moet zijn, zodat de laadpaal de zonne-energie optimaal inzet en op tijd bijvult met stroom van het net als dat nodig is. Handig toch? Bovendien kan een slimme laadpaal ook rekening houden met andere apparaten in huis. Verbruikt de wasmachine of de vaatwasser veel stroom? Dan verlaagt de laadpaal tijdelijk de laadsnelheid van je auto. Dit ‘load balancing’ voorkomt overbelasting en stroomuitval en zorgt dat alles probleemloos blijft draaien.
Vehicle to Grid: jouw auto als energieleverancier
In de toekomst stopt slim laden niet bij opladen alleen; je slimme laadpaal kan ook energie úít je auto halen. Dit heet bidirectioneel laden of ‘vehicle to grid’ (V2G) en opent een wereld aan mogelijkheden. Je auto kan dan bijvoorbeeld energie leveren tijdens piekmomenten of wanneer de stroom uitvalt. Zie het als een mobiele batterij voor je huis! Op die manier kan jouw elektrische auto tijdelijk een overschot aan duurzame energie – zoals zonne- of windenergie – opslaan en terugleveren wanneer dat nodig is.
Voor V2G zijn wel speciale laadpalen én auto’s nodig die bidirectioneel laden ondersteunen. En hoewel er nu nog maar een paar automodellen beschikbaar zijn die dit kunnen, worden de mogelijkheden volop onderzocht. Onderzoekers kijken bijvoorbeeld naar de invloed op de levensduur van de accu. Want hoewel meer laadcycli de accu sneller zouden kunnen verslijten, kan V2G juist bijdragen aan het behoud van de accucapaciteit door telkens kleine beetjes energie af te tappen en weer bij te laden.
De toekomst van laden
Of je auto binnenkort als mini-energiecentrale gaat dienen? Dat zien we later wel. Maar slimme laadpalen zullen alleen maar slimmer worden. In een wereld waar alles met elkaar verbonden is, is het bijvoorbeeld goed denkbaar dat een laadpaal op je werk jouw auto sneller oplaadt dan die van een collega, omdat jij eerder weg moet voor een afspraak. De mogelijkheden zijn eindeloos, en wie weet wat er binnenkort allemaal mogelijk is in de wereld van slimme laadpalen!